21.02.2025 na stronie BIP pojawiła się informacja, że Przewodniczący Rady Gminy zwołuje nadzwyczajną sesję. Dokument datowany jest na 20.02.2025r. Zgodnie z art. 20 ust 1 ustawy o samorządzie gminnym posiedzenia rady zwołuje przewodniczący Rady Gminy, który brzmi:
„Rada gminy obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.”
Natomiast sesję tak zwaną „nadzwyczajną” zwołuje się zgodnie z art.20 ust 3 w/w ustawy , który brzmi:
„Na wniosek wójta lub co najmniej 1/4 ustawowego składu rady gminy przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję na dzień przypadający w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku. Wniosek o zwołanie sesji powinien spełniać wymogi określone w ust. 1 w zdaniu drugim”.
Niestety nie wiemy kto złożył wniosek o ekstraordynatoryjną sesję rady gminy. Z praktyki samorządowej wynika, że takie sesje zwołuje się przede wszystkim w celu podjęcia ważnych z punktu widzenia danej jednostki samorządu terytorialnego uchwał w trybie pilnym związanym na przykład z likwidacją skutków klęsk żywiołowych, spłaty pilnych zobowiązań lub w innych nagłych wypadkach, w których konieczna jest uchwała rady aby organy gminy mogły podjąć niezbędne i zgodne z prawem działania. Z tekstu dokumentu wynika, że w proponowanym porządku obrad znajdują się dwie uchwały:
- W sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Małdyty na lata 2025 – 2028.
- W sprawie zmiany budżetu Gminy Małdyty na rok 2025.
Na tym kończą się informacje na temat przyczyn tak nagłego zwołania sesji rady. Obydwa dokumenty, których dotyczy sesja są dosyć świeże bo ostatnia zmiana była przeprowadzana na poprzedniej sesji, która odbyła się 29 stycznia 2025roku. Zapewne znowu ktoś powie, że się nie znamy i narażamy się na śmieszność, ale naprawdę trudno jest na podstawie upublicznionych informacji zrozumieć co się wydarzyło, że wystąpiła konieczność zwołania sesji nadzwyczajnej. Z dużym zaciekawieniem czekamy na sesję, a zwłaszcza publikację wideo, bo może z niego dowiemy co stało się tak nieoczekiwanego, lub zaskakującego z przychodami i wydatkami gminy, że sprawa jak na standardy urzędnicze i ustawowe wymaga tak szybkiej reakcji, że używa się do niej trybu określającego czas podjęcia uchwał na maksymalnie siedem dni od daty złożenia wniosku. Być może rzeczywiście mamy do czynienia z nadzwyczajną sytuacją, która wymaga szybkich działań. Same zmiany w budżecie i prognozie proponowane w nowych uchwałach na pierwszy rzut oka nie wyjaśniają konieczności nagłego działania i konia z rzędem temu radnemu, który na podstawie przekazanych materiałów w pełni rozumiejąc przyczyny zmiany obydwu dokumentów, zagłosuje „za”.
Ustawa o finansach publicznych wskazuje, że gospodarowanie środkami publicznymi wymaga szczególnej staranności bo naruszenie dyscypliny finansów publicznych to jeden z najcięższych zarzutów w pracy samorządowca. Trzeba pamiętać, że rada gminy jest w tym wypadku organem tworzącym prawo lokalne, które daje podstawę do działania organu wykonawczego jakim jest wójt. Czytając to dosłownie to radni odpowiadają za jakość prawa, które wykonuje wójt i kierowany przez niego urząd gminy.
Pożyjemy zobaczymy. My jak zawsze przekazujemy Państwu informację o tym co się dzieje w gminie. Tym razem trudno nam powiedzieć czy się martwić czy nie, bo na ten moment nie mamy wszystkich dokumentów, które rzuciłyby światło na sprawę. Pokładajmy nadzieję, że ci co biorą odpowiedzialność za otaczającą nas rzeczywistość wiedzą co robią. Wiecie teraz to co my. Czy Was to zadowala? Sami musicie ocenić i jak zawsze wyciągnąć własne wnioski.